Vaak gestelde vragen

Heb je vragen over fondsenwerving, registratie of andere zaken? Op deze pagina vind je veel antwoorden op veelgestelde vragen. Vindt u niet wat u zoekt? Neem contact met ons op en we helpen je zo goed mogelijk.

Algemene vragen

Bestaat er een deelnamereglement voor Oxfam Trailwalker?

Ja, je kan het hier terugvinden. Neem de tijd om het (grondig) na te lezen want je vindt er antwoorden op heel wat vragen. Elk team ondertekent het document bij inschrijving voor “gelezen en goedgekeurd”.
Deelnamereglement

In welke gevallen komt de ongevallenverzekering van Oxfam Trailwalker tussenbeide?

De ongevallenverzekering van de organisator komt enkel tussen indien er tijdig een aangifte van ongeval werd gedaan. Onder “lichamelijk ongeval” moet worden verstaan: "een plots voorval, dat een lichamelijk letsel veroorzaakt en waarvan de oorzaak of één van de oorzaken extern is aan het organisme van het slachtoffer". Ingeval van ongeval of letsel raden we aan om binnen de 48 uur een ongevalsaangifte op te stellen, al is het maar uit voorzorgsmaatregel. Formulieren zijn beschikbaar op het secretariaat van de Oxfam Trailwalker ter plaatse en op de hoofdzetel in Brussel.

Mogen we ook een team zijn van 2, 3 of 5?

Nee, een team moet exact 4 leden tellen voor de 100 km. Als je meer dan 4 mensen kent die willen deelnemen, probeer dan nog een team samen te stellen of neem deel aan de 25 km, waar tussen 2 en 8 deelnemers per team zijn toegelaten.

Hoe verander ik de gegevens op mijn teampagina?

Log in op je teampagina en selecteer in de oranje strook wat je juist wil veranderen. Wachtwoord vergeten? Vraag dan eerst een nieuw aan.

Is Oxfam Trailwalker bestemd voor iedereen ?

Mensen van alle leeftijden (maar meerderjarig) en achtergrond mogen deelnemen. De meeste deelnemers zijn geen doorgewinterde sporters, maar mensen die een bijzondere uitdaging willen aangaan voor de internationale solidariteit. Iedereen kan 100 km stappen, maar een goede voorbereiding is een must!

Is een commerciële actie toegestaan in het kader van Oxfam Trailwalker?

Oxfam Trailwalker heeft partnerovereenkomsten met enkele overheden en bedrijven die een financiële of andere bijdrage leveren aan het evenement. In ruil wordt reclame verzekerd en/of toegestaan. “Sampling” (uitdelen van staaltjes) is dan ook enkel toegelaten voor de officiële partners van Oxfam Trailwalker. Een team dat gesponsord wordt door een bedrijf, mag reclame maken op dragers die direct in verband staan met zijn deelname zoals T-shirt, wagen supporters, teampagina, mailing, enz.

Inschrijving

Wat dekt de 31€ inschrijvingsgeld per persoon?

Met dit bedrag wordt een deel van de organisatiekosten (logistiek, medische bijstand, verzekering...) gedekt. Oxfam Trailwalker verzekert alle deelnemers tegen lichamelijke ongevallen op het parcours en biedt snacks en drank aan tijdens de tocht. Voor deze bijdrage ontvang je geen fiscaal attest.

Is er een leeftijdsgrens om deel te nemen?

Deelnemers moeten minimum 18 jaar zijn op het moment van het evenement. Er is geen maximumgrens. De oudste deelnemer was 78 jaar. Vraag eventueel medisch advies voor je je inschrijft of aan de uitdaging begint. Wie deelneemt doet dat op eigen verantwoordelijkheid.

Wat is de limietdatum om je in te schrijven voor Oxfam Trailwalker?

De deadline is 15 april .

Heb ik een medische verklaring nodig om deel te nemen aan de tocht?

Nee, je hoeft ons geen doktersattest te bezorgen om deel te nemen aan de tocht.

Trainen

Zullen we genoeg tijd vinden om te trainen?

Dat hangt ervan af wanneer je eraan begint... Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het is belangrijk om een trainingsprogramma samen te stellen met rustpauzes tussen lange afstanden. Het gaat er ook om van de training een leuk moment te maken. Een training in de Ardennen kan uitgroeien tot een heuse familie-uitstap, een wandeling kan afgesloten worden met een gezellige barbecue, een lange wandeling kan onderbroken worden door een picknick... Een nachtelijke wandeling - ook dat moet je oefenen! - is misschien niet vanzelfsprekend, maar velen hebben het al gedaan, dus waarom zou het jou niet lukken? We bieden jou enkele trainingsprogramma’s aan.

Hoelang moeten wij trainen?

Elke persoon is anders, maar onze beide trainingsprogramma’s van 100 en 200 dagen zijn een goede basis.
trainingsprogramma's

Fondsenwerving

Moet elk team 1.750€ inzamelen?

Ja, om aan de 100 km te mogen starten, moet elk team minstens 1.750 euro inzamelen. Voor de 25 km is dat 1.000 euro. Het bedrag moet zichtbaar zijn op de teller van jouw teampagina op de woensdag vóórafgaand de Oxfam Trailwalker. Heb je vragen of twijfels omtrent de fondsenwerving, dan helpt het Oxfam Trailwalker-secretariaat je graag op weg. Op onze website vind je ook heel wat tips om geld in te zamelen. Veel plezier!

Waar gaat de opbrengst van Oxfam Trailwalker heen?

De opbrengst van Oxfam Trailwalker wordt aangewend om projecten en activiteiten van Oxfam wereldwijd te financieren.

Wanneer heb ik recht op een fiscaal attest?

Voor een gift vanaf 40 euro per kalenderjaar krijg je automatisch een fiscaal attest opgestuurd in de maand maart van het volgende jaar. Met een fiscaal attest krijg je een belastingvermindering van 45% van je gift via je belastingaangifte. Fiscale attesten worden verstuurd naar personen die een rechtstreekse gift hebben gedaan op de rekening van Oxfam België, bijvoorbeeld via je teampagina. Het resultaat van collectieve acties, verkoop of stortingen via de rekening van een derde, komen niet in aanmerking voor belastingaftrek.

Een vriend heeft ons gesteund maar ziet zijn gift niet verschijnen op de teller

Een directe betaling op de actiepagina van je team via de SCHENK-knop, rechts bovenaan van het scherm, is de gemakkelijkste manier om een gift te doen voor je team. Als dit niet het geval is, neem dan per e-mail contact met ons op.

Wat help ik financieren met mijn gift van 16, 50, 65, 190 en... 1.750 euro?

Hier vind je enkele projecten die Oxfam met de geschonken bedragen financiert.

Supporters

Is een supportersteam verplicht?

Ja. Elk team moet minstens 2 supporters hebben tijdens Oxfam Trailwalker. Het is aan te raden om als stapper de rugzak niet te zwaar te maken. Op de controlepunten (CP’s) zorgen de supporters voor eten, verse kledij, uitrusting voor ’s nachts, enz. In geval van opgave, zijn de supporters belast met de opvang (vanaf een CP). Ook de morele steun van de supporters is van onschatbare waarde.

Mogen onze supporters ons vergezellen tijdens het stappen?

Het is supporters niet toegelaten om samen met hun team op het traject lopen, behalve op het laatste stuk tussen the laatste checkpoint en de Finish. Oxfam voorziet geen shuttles, je moet dat dus zelf als team organiseren.

Hoeveel supporters zitten er in één supportersteam?

Wij raden minstens twee supporters per team aan.

Welk type voertuigen mogen de supporters gebruiken?

Per supportersteam laten we slechts 1 voertuig tezelfdertijd toe op de CP’s langs het parcours. Ieder team krijgt bij de registratie één parkeerkaart die recht geeft op toegang tot de checkpoints. Voertuigen groter dan 2 x 5,5 m worden niet toegelaten op de parkings van de CP’s, enkel op de militaire luchthaven.

Kunnen vrienden en familie komen supporteren aan de checkpoints?

Ja, maar hou er rekening mee dat er op die checkpoints slechts één auto per team is toegestaan. De supporters zijn daarentegen niet toegelaten op de Waterpoints (WP), ook niet te voet.

Vrijwilliger

Kan iedereen vrijwilliger zijn op Oxfam Trailwalker?

Iedereen vanaf 18 jaar kan op zelfstandige basis vrijwilliger zijn. Iedereen is welkom. Heb je gezondheidsproblemen, ben je zwanger of heb je een handicap, laat het ons dan weten in je inschrijvingsformulier, zodat we voor jou aangepaste taken en eventueel een aangepaste planning voorzien. Er is geen selectie: zodra je ingeschreven bent als vrijwilliger rekenen wij op jou.

Zijn er pauses?

We zorgen er in ieder geval voor dat je voldoende rusttijd hebt in elk vrijwilligersteam. Voor de duur van de taken van elk team wordt geen rekening gehouden met pauzes. Elke vrijwilliger krijgt de uren waarin hij/zij pauzeert wanneer de taken door de teamverantwoordelijke worden verdeeld. Pauzes zijn belangrijk en moeten jou de gelegenheid geven om uit te rusten.

Ik kom met vrienden, mag ik samen met hen op mijn shifts staan?

Heb je het tijdens je inschrijving meegedeeld, dan houden we er zo goed mogelijk rekening mee. Waarschuw ons anders zo snel mogelijk en we bekijken wat we nog kunnen doen. Kom je met een grote groep, geef dan een seintje, anders zullen we jullie misschien in kleinere groepjes moeten splitsen.

Wat moet ik doen om vrijwilliger te zijn ?

Om vrijwilliger te zijn op Oxfam Trailwalker volstaat het om het onlineformulier in te vullen. Je krijgt dan meteen een bevestiging per mail van het adres OBE.Volunteers@oxfaml.org. Opgelet: onze mails komen vaak in de spam terecht. Controleer dus of je de mail ontvangen hebt, want verdere communicatie gebeurt ook per mail.

Contact, informatie en timing

Eind april krijg je per mail een infobrochure opgestuurd. Daarin worden de taken toegelicht. Die uitleg krijg je ook ter plaatse van jouw teamverantwoordelijke.

Wat zijn de verschillende taken die een vrijwilliger kan doen?

De shifts worden in team uitgevoerd. Om hier meer over te weten, neem je best een kijkje op onze website.

Is er een infosessie voor vrijwilligers?

Ja, er komt een videoconferentie in de loop van de maand mei. Je krijgt een email met de link voor deze infosessie. Een nuttig infomoment, vooral voor wie Oxfam Trailwalker nog niet kent. Kan je er niet bij zijn, neem dan zeker heel aandachtig de infobrochure door.

Moet ik op eigen krachten naar Oxfam Trailwalker komen?

Ja, onze vrijwilligers komen vanuit heel België en omstreken en organiseren hun eigen transport. Treintickets betalen we terug. Neem de trein tot in Libramont, daar voorzien wij op vrijdag, zaterdag en zondag shuttles. Stuur een mail naar OBE.Volunteers@oxfam.org als je daar gebruik van wil maken.

Waar kan ik slapen?

We voorzien plaatsen op een camping (met elektriciteit en sanitair) op 20 minuten wandelen van de luchtmachtbasis. Iedereen brengt eigen materiaal mee (tent, slaapzak). Er zijn geen slaapzalen of andere alternatieven voorzien. Tussen 23 uur en 6 uur wordt er geen personentransport meer georganiseerd. De vrijwilligers die ’s nachts op een Checkpoint werken, kunnen daar rusten en slapen (er zijn veldbedden voorzien).

Moet ik zelf voor eten en drinken zorgen?

Nee, alle maaltijden, snacks en drank worden jou gratis aangeboden door de organisatie.

Hoe wordt het transport ter plekke georganiseerd?

Tijdens het evenement brengt de organisatie de vrijwilligers met minibusjes heen en terug naar de plaats waar zij hun missie vervullen.

Wat moet ik meenemen?

In de infobrochure die je op onze website kan raadplegen staat een checklist. Het is verboden illegale producten en alcohol te gebruiken tijdens een missie. Als vrijwilliger heb je een zekere verantwoordelijkheid tijdens jouw shifts en daarom blijf je best nuchter. Honden zijn verboden op alle controlepunten en op het gehele parcours. Wat betreft materiaal voor specifieke taken: Masseurs: massagetafels, handdoeken, papier, doekjes en olie worden door de organisatie voorzien. Fotografen en filmmakers brengen hun eigen materiaal mee. Animatie en muziek: breng jouw eigen instrumenten mee. Chauffeurs: je krijgt een precieze plannen, maar je mag zeker je eigen GPS meebrengen.

Nog meer vragen?

Verzekering

Als vrijwilliger ben je door de organisatie gedurende de gehele duur van jouw deelname verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen.

Evenement

Voor het evenement

Wat als iemand uit je team wegvalt tijdens de voorbereidingen?

This can happen, due to injuries, accidents or any other reason! We advise you to provide a substitute, so that he or she can participate in the training sessions. One person from the team of supporters can train with the others so that they are ready to replace someone if necessary. If you are having trouble finding a substitute, you can send an email to OBE.events@oxfam.org and we will try to find someone ready to join your team.

Hoe kom ik naar Oxfam Trailwalker?

Met de auto : Aérodrome militaire, rue du Monastère (Hurtebise) 6870 Saint-Hubert Opgelet: niet te verwarren met het burgerlijk vliegveld vlakbij! Met de trein Neem de trein naar Libramont (1 trein per uur uit Brussel). Oxfam organiseert een shuttledienst die je van het station naar de militaire luchtbasis kan brengen. Het uurrooster volgt nog.

Tijdens het evenement

Moeten teams zelf voor eten en drinken zorgen?

Op de CP's zorgt de organisatie voor water, warme drank, zoete en hartige snacks en fruit. Het middagmaal moeten de supporters voorzien. Op vrijdag 10 mei bieden we vanaf 17u30 op het militair vliegveld een pastamaaltijd aan alle teams. Die zijn ook uitgenodigd voor de afsluitende barbecue op zaterdag 11 mei vanaf 9u. Meer informatie over de maaltijden en de bevoorradingslocaties staat op de Roadmap die je op onze website kan bekijken en die je begin mei zal ontvangen. We raden de supporters aan om de nodige voedingssupplementen mee te nemen in functie van de behoeften van hun team.

Welke kledij draag ik best om te wandelen?

Je kledij is best licht, winddicht, ademend en moet voldoende bewegingsvrijheid toelaten. Lees meer in de rubriek "Sportieve en praktische voorbereiding"

Kies ik sportschoenen of wandelschoenen?

Dat is een persoonlijke voorkeur. Ontdek tijdens het trainen wat best is voor jou. Je kan ook van schoeisel veranderen tijdens de mars. Stap tijdens het evenement zeker nooit met nieuwe schoenen!

Hoe laat begint Oxfam Trailwalker?

De start is gepland op vrijdag 10 mei om 07:00 uur. Alle teams moeten de finish bereiken voor 13.00 uur op 11 mei.

Moet een team samen blijven tijdens de wandeling?

Ja! Oxfam Trailwalker is een teamuitdaging. Elk team bestaat uit 4 wandelaars die samen 100 km afleggen. Voor Oxfam Trailwalker 25 tellen de teams tussen 2 en 8 stappers. Een team wordt (individueel) gescand bij het verlaten van het controlepunt. Daarnaast wordt elk team door de organisator gevolgd met een geolocatie-app.

Kunnen we slapen tijdens het evenement?

Dat is toegelaten. Bij bepaalde checkpoints langs de route is een slaapzaal ingericht. Sommige teams besluiten om een beetje te slapen, andere verkiezen door te stappen. Vergeet het sluitingsuur van het CP niet en denk eraan dat je binnen de 30 uur aan de aankomst moet zijn.

Wat als 1 of meer teamgenoten moeten opgeven tijdens het evenement?

Mensen die om een of andere reden willen/moeten opgeven moeten zich uitschrijven op een controlepunt. De andere teamleden kunnen dan verder wandelen. Teams van 2 personen moeten zich om veiligheidsredenen aansluiten bij een ander team maar behouden hun naam en teamnummer. Hetzelfde geldt voor stappers die nog als enige overblijven van hun team. Het deelnamereglement schrijft voor om minstens met 3 stappers samen te blijven.

Hoe laat is de registratie en hoe laat moet ik er zijn?

Deelnemers aan de 100km kunnen zich inchecken op donderdag 9 mei tussen 18 en 22u . Voor wie de 100 km doet : vrijdag 10 mei tussen 5u30 en 7u. Voor wie de 25km doet, is het inchecken op vrijdag 10 mei tussen 9 en 12u. Dat gebeurt voor alle teams op het militaire vliegveld. Opgelet: teams moeten zich in aanwezigheid van alle leden inschrijven. Daar worden geen uitzonderingen op gemaakt, een identiteitskaart is niet voldoende.

Hoe ziet het terrein eruit?

De ondergrond van beide parcours (100 en 25 km) is zeer gevarieerd: asfalt, verharde paden (waaronder met stenen en keien), bospaden, soms met wortels of slijk.