Trainingsschema's

Twee programma's

Beide schema's bouwen het aantal gewandelde kilometers en de intensiteit telkens op tot een week voor het tussendoel. De week voor elk tussendoel is er relatieve rust voorzien en ook de week erna doen we het telkens iets rustiger aan.

Opbouw trainingsschema's

Met het 100- en 200-dagenschema, opgesteld door Wandelsport Vlaanderen, plan je telkens de ene week 2 trainingen, de andere week 3 trainingen. We willen het schema haalbaar houden voor iedereen, maar om optimaal voorbereid aan de start te komen zijn 3 trainingen per week ideaal. Heb je naast wandelen nog andere sportieve activiteiten, dan kunnen deze als 3de training dienen.

Beide schema's zijn vooral bedoeld als een leidraad. Je kiest zelf op welke dagen je de trainingen doet, maar zorg er wel voor dat je minimum één dag rust hebt tussen twee trainingen. We raden je ook aan om de lange wandelingen in het weekend te doen want dan ben je het meest uitgerust en kan je voor jezelf het meest geschikte moment kiezen.

Wat zijn de minimumvereisten die u moet gedaan hebben wil u goed voorbereid de Oxfam Trailwalker aanvatten? 

Download het 200 dagen-programma

  • Minimaal 400 km wandelen 
  • Een lange afstand aan hoger tempo wandelen 
  • Minstens 1 keer twee dagen na elkaar minstens 30 km wandelen 
  • Eén keer 's nachts wandelen

Download het 100 dagen-programma

  • Minimaal 200 km wandelen
  • Een lange afstand aan hoger tempo wandelen
  • Minstens 1 keer twee dagen na elkaar minstens 30 km wandelen
  • Een keer 's nachts wandelen

Wandeltempo's

De trainingsschema's zijn opgebouwd uit 4 verschillende soorten trainingen waarbij er gewerkt wordt met drie verschillende tempo's.

  • Tempo 1 = een zeer rustig tempo ca. 4 km/u.
  • Tempo 2 = een rustig tempo ca. 5 km/u.
  • Tempo 3 = een gemiddeld tempo ca. 6 km/u.
  • Tempo 4 = een hoog tempo. ca 6,5 en 7 km/u.

Soorten wandeltrainingen

Afhankelijk van de duur en de intensiteit van de wandeltrainingen spreken we over rustige wandelingen, intervalwandelingen en tempo duurwandelingen.

Rustige wandelingen
Je wandelt aan tempo 1 of tussen tempo 1 en 2. De gemiddelde wandelsnelheid gaat niet boven de 5km/u.

Intervalwandelingen (IV)
Je wandelt aan verschillende tempo’s. Je leert als het ware spelen met de verschillende snelheden.

Tempo duurwandelingen
Je wandelt gedurende een lange periode aan tempo 2 of 3.