FAQ

Algemene vragen

  • Bestaat er een deelnamereglement voor Oxfam Trailwalker?

    Ja. Je kan het hier terugvinden. Neem de tijd om het (grondig) na te lezen, je vindt er een antwoord op heel wat vragen.

  • Is een commerciële actie toegestaan in het kader van Oxfam Trailwalker?

    Oxfam Trailwalker heeft partnerovereenkomsten met enkele overheden en bedrijven die een financiële of andere bijdrage leveren aan het evenement. In ruil wordt publiciteit verzekerd en/of toegestaan. “Sampling” (uitdelen van staaltjes) is strikt beperkt tot de officiële partners van Oxfam Trailwalker.
    Een team dat gesponsord wordt door een bedrijf, mag reclame maken op dragers die direct in verband staan met zijn deelname (T-shirt, wagen supporters, teampagina, mailing, ...).

  • Welke eigenschappen zijn belangrijk in een team?

    Iedereen kan een meerwaarde bieden binnen een team : enthousiasme, energie, organisatorisch talent, voorliefde voor kaartlezen, humor, geduld ...  

     

  • Wie doet wat?

    Goede afspraken maken goede vrienden! Zowel de voorbereidingsfase als Oxfam Trailwalker zelf zullen veel vlotter verlopen als de taken worden verdeeld. Zo wordt best één teamlid aangesteld als contactpersoon met het Oxfam Trailwalker-team (de team captain), is er een trekker als het gaat om fondsen verzamelen en een ander om een trainingsschema uit te stippelen. Iedereen heeft talenten, het komt erop aan elkaar te (leren) kennen en aan te vullen. Zo sta je sterk als team, iets wat tijdens Oxfam Trailwalker goud waard is.

  • In welke gevallen komt de ongevallenverzekering van Oxfam Trailwalker tussenbeide?

    De ongevallenverzekering van de organisatoren komt enkel tussen indien tijdig een aangifte van ongeval werd gedaan. Onder “lichamelijk ongeval” moet worden verstaan: "een plots voorval, dat een lichamelijk letsel veroorzaakt en waarvan de oorzaak of één van de oorzaken extern is aan het organisme van het slachtoffer". Ingeval van ongeval of letsel wordt aangeraden om binnen de 48 uur (desgevallend ten bewarende titel) een ongevalsaangifte op te stellen. Formulieren zijn beschikbaar op het secretariaat ter plaatse tijdens Oxfam Trailwalker en op de hoofdzetel in Brussel.

  • Mogen we ook een team zijn van 2, 3 of 5?

    Nee, een team moet exact 4 leden tellen voor de 100 km. Als je meer dan 4 mensen kent die willen deelnemen, probeer dan nog een team samen te stellen of neem deel aan de 25 km, waar tussen 2 en 8 deelnemers per team zijn toegelaten. 

  • Hoe verander ik de gegevens op mijn teampagina?

    Log in op je teampagina en selecteer in de oranje band wat je juist wil veranderen. Wachtwoord vergeten? Vraag dan eerst een nieuw aan.

  • Is Oxfam Trailwalker bestemd voor iedereen ?

    Mensen van elke leeftijd (maar meerderjarig) en achtergrond nemen deel. De meeste deelnemers zijn geen doorgewinterde sporters, maar mensen die besloten om een bijzondere uitdaging aan te gaan voor de internationale solidariteit. Iedereen kan 100 km stappen, maar een goede voorbereiding is een must! 

     

  • Mijn bedrijf wenst meerdere teams te laten deelnemen aan Oxfam Trailwalker. Kunnen we daar informatie over ontvangen ?

    Uiteraard !  Als daar interesse voor is, organiseren wij graag een informatiesessie 

Inschrijving

  • Wat dekt de 31€ inschrijvingsgeld per persoon?

    Met dit bedrag wordt een deel van de organisatiekosten (logistiek, medische bijstand, verzekering...) gedekt. Oxfam Trailwalker verzekert alle deelnemers tegen lichamelijke ongevallen op het parcours en biedt snacks en dranken aan tijdens de tocht.

    Voor deze bijdrage ontvang je geen fiscaal attest.

  • Wat doet Oxfam met mijn persoonlijke gegevens?

    Je e-mailadres dient om je bijkomende informatie te bezorgen, om je uit te nodigen voor evenementen tijdens het jaar. 
    Je gsm-nummer stelt ons in staat om je te contacteren voor belangrijke mededelingen tijdens het jaar en in geval van nood tijdens Oxfam Trailwalker. 
    Het adres van de team captain is nodig om alle nodige documenten op te sturen. Deze mag van ons 2 keer post verwachten: een welkomstpakket (1 maand na inschrijving) en de kaart met het parcours en meer praktische info (tijdens de zomer).
    Oxfam neemt de bescherming van persoonlijke gegevens en privacy ernstig.
    In deze privacyverklaring lees je hoe we je persoonlijke gegevens verzamelen, hoe we ermee omgaan en wat jouw rechten zijn over je gegevens.  

  • Is er een leeftijdsgrens om deel te nemen?

    Deelnemers moeten minimum 18 jaar zijn op het moment van het evenement. Er is geen maximumgrens. De oudste deelnemer was 78 jaar. Vraag eventueel medisch advies alvorens in te schrijven of te starten. Wie deelneemt doet dat op eigen verantwoordelijkheid. 

  • Wie kan deel uitmaken van je team?

    Iedereen! Vrienden, collega's, familie, buren, mensen uit uw sportclub, ... Enige voorwaarde is dat iedereen uit je team 18 jaar is op het moment van Oxfam Trailwalker. Je denkt ook best meteen na over wie je opneemt in je supportersteam.

  • Kan ik ook als individu deelnemen?

    Nee! Oxfam Trailwalker is een teamuitdaging, enkel teams van 4 personen kunnen deelnemen aan de 100 km. Voor de 25 km zijn teams van 2 tot 8 personen toegelaten. Wie graag wil deelnemen maar geen medestappers vindt, kan zich inschrijven als Lonely Boots

  • Wat is de limietdatum om je in te schrijven voor Oxfam Trailwalker?

    De limietdatum is 31 juli voor de 100 km en 16 augustus 2022 voor de 25 km.

  • Wat doet de teamleider?

    De teamleider schrijft het team in en treedt op als contactpersoon tussen Oxfam en je team en met de supporters.

Supporters

  • Is een supportersteam verplicht?

    Ja. Elk team moet minstens 2 supporters hebben tijdens Oxfam Trailwalker. Het is aan te raden om als stapper de rugzak niet te zwaar te maken. Op de controlepunten (CP’s) zorgen de supporters voor eten, verse kledij, uitrusting voor ’s nachts enz. In geval van opgave, zijn de supporters belast met de opvang. Ook de morele steun van de supporters is van onschatbare waarde. 

  • Mogen onze supporters ons vergezellen tijdens het stappen?

    Supporters mogen niet op het parcours meestappen met hun team, behalve op het laatste stuk, tussen 6CP Saint-Hubert en de Finish (8,7 km).

    Oxfam organiseert geen transport, regel het vervoer dus binnen jullie team.

    Omwille van de ongevallenverzekering krijgen de teams bij de registratie een fiche, die moet worden ingevuld en meegebracht naar de check-out van 6CP. De supporters moeten zich daar samen met jullie aanmelden om mee te stappen. Voordat ze vertrekken, krijgen ze een armbandje met het noodnummer.

  • Wat doet het supportersteam?

    Supporters zijn onmisbaar. Zij wachten je op aan ieder checkpoint onderweg en zorgen voor eten, snacks, propere kleding, uitrusting voor ’s nachts… en de nodige aanmoedigingen natuurlijk. Ingeval van opgave, zorgen zij voor de opvang.

  • Hoeveel supporters zitten er in één supportersteam?

    Wij raden minstens twee supporters per team aan. Eén om te rijden, de ander om mee de weg te zoeken. Heb je voldoende ruimte in je wagen, neem dan meer supporters mee.

  • Welk type voertuigen mogen de supporters gebruiken?

    Per supportersteam laten we slechts 1 voertuig tezelfdertijd toe op het parcours. Ieder team krijgt bij de registratie één parkeerkaart, die recht geeft op toegang tot de checkpoints.
    Voertuigen met afmetingen groter dan 2 x 5,5 m, worden niet toegelaten op de parkings van de CP’s, enkele op de militaire luchthaven. 

  • Kunnen vrienden en familie komen supporteren aan de checkpoints?

    Ja, maar hou er rekening mee dat er aan de checkpoints slechts parkeerplaats is voor één wagen.  

Voor het evenement

  • Wat als iemand uit je team wegvalt tijdens de voorbereidingen?

    Dit is niet uit te sluiten (blessures, familiale omstandigheden, enz).

    Eventuele wijzigingen in de samenstelling van het team, moeten uiterlijk 10 werkdagen voor de start gemeld worden. Veranderingen die later worden aangevraagd, worden beschouwd als een nieuwe inschrijving aan 31€ per persoon (behoudens geldig motief, zoals een Coronabesmetting).

    Een deelnemer die haar of zijn rugnummer doorgeeft aan een derde, zal aansprakelijk gesteld worden ingeval van een ongeluk tijdens de mars.

    Het is best dat je daar op voorhand reeds over nadenkt. Misschien wil iemand van het supportersteam wel meetrainen om een uitgevallen teamlid te vervangen.

    Je kan ook altijd een berichtje plaatsen op onze "Lonely Boots”-pagina. Dat zijn stappers die zich aanmelden om deel te nemen maar (nog) geen medestappers hebben gevonden. 

     

  • Moeten teams zelf voor eten en drinken zorgen?

    Op de controlepunten voorziet de organisatie water, warme dranken, een snack of een stuk fruit. Het middagmaal moet voorzien worden door jullie supporters.
    Op 4CP Aérodrome (km 60 km), krijg je een lekkere pasta aangeboden.

    Wat waar wordt aangeboden zie je op de kaart (roadmap) die je in de zomer wordt toegestuurd. We raden aan dat de supporters dit aanbod aanvullen volgens de behoeften van hun team. 

     

  • Welke kledij draag ik best om te wandelen?

    Je kledij is best licht, winddicht, ademend en moet voldoende bewegingsvrijheid toelaten. Lees meer in de rubriek "Sportieve en praktische voorbereiding"

  • Kies ik sportschoenen of wandelschoenen?

    Dat is een persoonlijke voorkeur. Ontdek tijdens het trainen wat je verkiest. Je kan ook van schoeisel veranderen tijdens de mars. Stap tijdens het evenement zeker nooit met nieuwe schoenen! De juiste stapschoen

  • Hoe kom ik naar Oxfam Trailwalker?

    Met de auto 

    Aérdrome militaire

    rue du monastère (Hurtebise)
    6870 Saint-Hubert
    Opgelet : niet te verwarren met het civiele vliegveld kortbij !

    Met de trein

    Neem de trein naar Rochefort-Jemelle (1 trein per uur uit Brussel).
    Oxfam organiseert een shuttledienst die je van het station naar de militaire luchtbasis kan brengen.
    Het uurrooster volgt nog.

Fondsenwerving

  • Moet elk team 1.750€ inzamelen?

    Ja, elk team moet minstens 1.750 euro inzamelen. Dit is een absolute voorwaarde om te mogen starten voor de 100 km. Voor de 25 km is dat 1.000 euro. Wij vragen dat het bedrag zichtbaar is op je teller (op je teampagina) de donderdag vóór Oxfam Trailwalker.

    Heb je vragen of twijfels omtrent de fondsenwerving, dan helpt het Oxfam Trailwalker-secretariaat je graag op weg (markus.neumann@oxfam.org). Op onze website vind je ook heel wat tips om geld in te zamelen. Veel plezier!

  • Waar gaat de opbrengst van Oxfam Trailwalker heen?

    De opbrengst van Oxfam Trailwalker wordt aangewend om projecten en activiteiten van Oxfam te financieren.

  • Wanneer heb ik recht op een fiscaal attest?

    Voor een gift vanaf 40 euro per kalenderjaar wordt je automatisch een fiscaal attest opgestuurd in de maand maart van het volgende jaar. Met een fiscaal attest krijg je een belastingvermindering van 45% van je gift via je belastingaangifte. Fiscale attesten worden verstuurd naar personen die een rechtstreekse gift hebben gedaan op de rekening van Oxfam-Solidariteit, bijvoorbeeld via je teampagina. Het resultaat van collectieve acties of stortingen de rekening van een derde komen niet in aanmerking. 

  • Een vriend heeft ons gesteund maar ziet zijn gift niet verschijnen op de teller

    Een directe betaling op de actiepagina van je team via de SCHENK-knop, rechts bovenaan van het scherm, is de gemakkelijkste manier om een gift te doenvoor je team; het bedrag verschijnt de dag nadien op je actiepagina.

    Bij een klassieke overschrijving op het rekeningnummer BE37 0000 0000 2828, met mededeling +++6114 TEAM# GIFT+++ als het een gift is of +++6114 TEAM# COLLECTE+++ als het een inzameling is (verkoop van koekjes, sleutelhangers, organisatie van een maaltijd, enz.), duurt het langer voor deze bedragen op je teampagina verschijnen (gemiddeld 10 werkdagen). Vergeet niet in de communicatie je teamnummer te vermelden.

    Als er 10 werkdagen zijn verstreken sinds de gift, kan je een e-mail sturen met zoveel mogelijk informatie hierover (bedrag, voornaam en naam van de schenker, datum van de gift, teamnummer, etc.) naar het volgende e-mailadres : OBE.fundraising@oxfam.org.

  • Wat help ik financieren met mijn gift van 16, 50, 65, 190 en... 1.750 euro?

    Hier vind je enkele projecten die Oxfam met de geschonken bedragen  financierde.

Trainen

  • Zullen we genoeg tijd vinden om te trainen?

    Dat hangt ervan af wanneer je eraan begint... Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het is belangrijk om een trainingsprogramma samen te stellen met rustpauzes tussen lange afstanden. Het gaat er ook om van de training een leuk moment te maken. Een training in de Ardennen kan uitgroeien tot een heuse familie-uitstap, een wandeling kan afgesloten worden met een gezellige barbecue, een lange wandeling kan onderbroken worden door een picknick... Een nachtelijke wandeling - ook dit moet je oefenen! - is misschien niet evident, maar velen hebben het reeds gedaan, dus waarom zou je daar niet in slagen? We bieden je enkele trainingsprogramma's aan

  • Hoe werkt de trainingsmodule op onze teampagina?

    De trainingsmodule is gebaseerd op het trainingsschema van uw keuze (100 dagen of 200 dagen). Onze module berekent de gemiddeld getrainde afstand per teamlid.

  • Hoelang moeten wij trainen?

    Elke persoon is verschillend, maar onze beide trainingsprogamma’s van 100 en 200 dagen zijn een goede basis. 

Tijdens het evenement

  • Hoe laat begint Oxfam Trailwalker?

    Het eerste startschot van Oxfam Trailwalker wordt gegeven zaterdag om 7 uur. Iedereen komt zondag aan voor 13  uur.

    Oxfam Trailwalker 25 start zaterdag om 13 uur. De stappers moeten de eindmeet bereiken voor 20 uur. 

     

  • Moet een team samen blijven tijdens de wandeling?

    Ja! Oxfam Trailwalker is een teamuitdaging. Elk team bestaat uit 4 stappers die samen 100 km afleggen. Voor Oxfam Trailwalker 25 tellen de teams tussen 2 en 8 stappers. Een team wordt (individueel) gescand bij het verlaten van het controlepunt. Dankzij het gebruik van Owntracks, is er geen teamscan meer bij aankomst op een CP.

  • Kunnen we slapen tijdens het evenement?

    Dat is toegelaten. Op 5CP Aérdrome is slaapruimte met veldbedden voorzien (onder voorbehoud van sanitaire maatregelen)

    Sommige teams besluiten om een beetje te slapen, andere verkiezen door te stappen. 

    Vergeet het sluitingsuur van het CP niet en denk eraan dat je binnen de 30 uur aan de aankomst moet zijn.  

     

  • Wat als 1 of meer teamgenoten moeten opgeven tijdens het evenement?

    Mensen die om een of andere reden willen/moeten opgeven moeten zich uitschrijven in een controlepunt. De andere teamleden kunnen dan verder wandelen. Teams van 2 personen moeten zich aansluiten bij een ander team om veiligheidsredenen (zij behouden hun naam en teamnummer). Hetzelfde geldt voor stappers die nog als enige overblijven van hun team. Het deelnamereglement schrijft voor om minstens met 3 stappers samen te blijven.

  • Mag ik mijn hond meenemen op het parcours?

    Nee. Omwille van veiligheid en hygiëne, zijn honden verboden op het hele parcours en de CP’s tijdens de volledige duur van het evenement. 

  • Hoe ziet het terrein eruit?

    De ondergrond van beide marsen (100 en 25 km) is zeer gevarieerd: asfalt, verharde paden (soms met stenen), bospaden soms met wortels of slijk. 

  • Hoe laat is de registratie, en hoe laat moet ik er zijn?

    De registraties zijn voorzien op vrijdagavond van 17 tot 22 uur en zaterdagochtend tussen 5.30 uur en 7 uur voor de 100 km.
    De registratie voor Oxfam Trailwalker 25 is mogelijk op zaterdag tussen 9 en 12 uur.
    Opgelet, je team moet bij de registratie voltallig aanwezig zijn. 

     

  • Waar slapen tijdens Oxfam Trailwalker 2022?

    Op de vooravond van de tocht kan iedereen (stappers, supporters) terecht op de gratis camping op de militaire luchtbasis van Saint-Hubert (niet uitgerust, maar wel WC's en warme douches voorzien).

    Voor andere opties verwijzen we je naar de toeristische dienst van Saint-Hubert.

  • Hoe ziet het terrein eruit?

    De ondergrond van beide marsen (100 en 25 km) is zeer gevarieerd: asfalt, verharde wegen en paden (soms met stenen), bospaden soms met wortels of slijk.