FAQ

Algemene vragen

  • Bestaat er een deelnamereglement voor Oxfam Trailwalker?

    Ja. Je kan het hier terugvinden. Neem de tijd om het (grondig) na te lezen, je vindt er een antwoord op heel wat vragen.

  • Is een commerciële actie toegestaan in het kader van Oxfam Trailwalker?

    Oxfam Trailwalker heeft partnerovereenkomsten gesloten met enkele overheden en bedrijven die een financiële of andere bijdrage leveren aan het evenement. In ruil wordt publiciteit verzekerd en/of toegestaan.
    Een bedrijf dat niet herkend wordt als partner, mag geen publiciteit maken. Een team dat gesponsord wordt door een bedrijf, mag reclame maken op dragers die direct in verband staan met zijn deelname (T-shirt, wagen supporters, teampagina, mailing, ...). “Sampling” (uitdelen van staaltjes) is strikt beperkt tot de officiële partners van Oxfam Trailwalker. 

  • Welke eigenschappen zijn belangrijk in een team?

    Iedereen kan een meerwaarde bieden binnen een team : enthousiasme, energie, organisatorisch talent, voorliefde voor kaartlezen, humor, geduld ...  

     

  • Wie doet wat?

    Goede afspraken maken goede vrienden! Zowel de voorbereidingsfase als Oxfam Trailwalker zelf zullen veel vlotter verlopen als de taken worden verdeeld. Zo wordt best één teamlid aangesteld als contactpersoon met het Oxfam Trailwalker-team (de team captain), is er een trekker als het gaat om fondsen verzamelen en een ander om een trainingsschema uit te stippelen. Iedereen heeft talenten, het komt erop aan elkaar te (leren) kennen en aan te vullen. Zo sta je sterk als team, iets wat tijdens Oxfam Trailwalker goud waard is.

  • In welke gevallen komt de ongevallenverzekering van Oxfam Trailwalker tussenbeide?

    De ongevallenverzekering van de organisatoren komt enkel tussen indien tijdig een aangifte van ongeval werd gedaan. Onder “lichamelijk ongeval” moet worden verstaan: een plots voorval, dat een lichamelijk letsel veroorzaakt en waarvan de oorzaak of één van de oorzaken extern is aan het organisme van het slachtoffer. Ingeval van ongeval of letsel wordt aangeraden om binnen de 48 uur (desgevallend ten bewarende titel) een ongevalsaangifte op te stellen. Formulieren zijn beschikbaar op het secretariaat ter plaatse tijdens Oxfam Trailwalker en op de hoofdzetel in Brussel.

  • Mogen we ook een team zijn van 2, 3 of 5?

    Nee, een team moet exact 4 leden tellen. Als je meer dan 4 mensen kent die willen deelnemen, probeer dan nog een team samen te stellen of neem deel aan de 25 km, waar tussen 2 en 8 deelnemers per team zijn toegelaten. 

  • Hoe verander ik de gegevens op mijn teampagina?

    Log in op je teampagina en selecteer in de oranje band wat je juist wil veranderen. Wachtwoord vergeten? Vraag dan eerst een nieuw aan.

  • Is Oxfam Trailwalker bestemd voor iedereen ?

    Mensen van elke leeftijd en achtergrond nemen deel. De meeste deelnemers zijn geen doorgewinterde sporters, maar mensen die besloten om een bijzondere uitdaging aan te gaan voor de internationale solidariteit.  Iedereen kan 100 km stappen, maar een goede voorbereiding is een must! 

     

  • Mijn bedrijf wenst meerdere teams te laten deelnemen aan Oxfam Trailwalker. Kunnen we daar informatie over ontvangen ?

    Uiteraard ! Stuur een mailtje naar Markus.Neumann@oxfam.org. Als daar interesse voor is, organiseren wij graag een informatiesessie 

Inschrijving

  • Wat dekt de 31€ inschrijvingsgeld per persoon?

    Met dit bedrag wordt een deel van de organisatiekosten (logistiek, medische bijstand, ...) gedekt. Oxfam Trailwalker verzekert alle deelnemers tegen lichamelijke ongevallen op het parcours, organiseert een (gratis) ontbijt voor deelnemers en biedt eten en drinken aan tijdens de tocht. Alle stappers (en supporters) kunnen tevens gebruik maken van onze campingplaats.

    Voor dit bedrag ontvang je geen fiscaal attest.

  • Wat doet Oxfam met mijn persoonlijke gegevens?

    Je e-mailadres dient om je bijkomende informatie te bezorgen, om je uit te nodigen voor evenementen tijdens het jaar. 
    Je gsm-nummer stelt ons in staat om je te contacteren voor belangrijke mededelingen tijdens het jaar en in geval van nood tijdens Oxfam Trailwalker. 
    Het adres van de team captain is nodig om alle nodige documenten op te sturen. Deze mag van ons 2 keer post verwachten: een welkomstpakket (1 maand na inschrijving) en de kaart met het parcours en meer praktische info (tijdens de zomer).
    Oxfam neemt de bescherming van persoonlijke gegevens en privacy ernstig.
    In deze privacyverklaring lees je hoe we je persoonlijke gegevens verzamelen, hoe we ermee omgaan en wat jouw rechten zijn over je gegevens.  

  • Is er een leeftijdsgrens om deel te nemen?

    Deelnemers moeten minimum 18 jaar zijn op het moment van het evenement. Er is geen maximumgrens. De oudste deelnemer was 78 jaar. Vraag medisch advies alvorens in te schrijven of te starten. Wie deelneemt doet dat op eigen verantwoordelijkheid. 

  • Wie kan deel uitmaken van je team?

    Iedereen! Vrienden, collega's, familie, buren, mensen uit uw sportclub, ... Enige voorwaarde is dat iedereen uit je team 18 jaar is op het moment van Oxfam Trailwalker. Je denkt ook best meteen na over wie je opneemt in je supportersteam.

  • Kan ik ook als individu deelnemen?

    Nee! Oxfam Trailwalker is een teamuitdaging, enkel teams van 4 personen kunnen deelnemen aan de 100 km. Voor de 25 km zijn teams van 2 tot 8 personen toegelaten. Wie graag wil deelnemen maar geen 3 medestappers vindt, kan zich inschrijven als Lonely Boots

  • Wat is de limietdatum om je in te schrijven voor Oxfam Trailwalker?

    De limietdatum is 31 juli.

  • Wat doet de teamleider?

    De teamleider schrijft het team in en treedt op als contactpersoon tussen Oxfam en je team.

Supporters

  • Is een supportersteam verplicht?

    Ja. Elk team moet minstens 2 supporters hebben tijdens Oxfam Trailwalker en maximum 6 (voor deze Covidproof editie).  Het is aan te raden om als stapper zo weinig mogelijk mee te nemen in je rugzak. Op de controlepunten (CP’s) zorgen de supporters voor eten, verse kledij, uitrusting voor ’s nachts enz. Ook de morele steun van de supporters is van onschatbare waarde. 

  • Mogen onze supporters ons vergezellen tijdens het stappen?

    Nee, dit is dit jaar niet toegelaten. Het niet respecteren van deze regel kan aanleiding geven tot uitsluiting van het team. 

  • Wat doet het supportersteam?

    Supporters zijn onmisbaar. Zij wachten je op aan ieder checkpoint onderweg en zorgen voor eten, snacks, propere kleding, uitrusting voor ’s nachts… en de nodige aanmoedigingen natuurlijk.

  • Hoeveel supporters zitten er in één supportersteam?

    Wij raden minstens twee supporters per team aan. Eén om te rijden, de ander om mee de weg te zoeken. Heb je voldoende ruimte in je wagen, neem dan meer supporters mee. Wij vragen echter om te beperken tot 6 supporters per team voor deze editie. 

  • Wat voor voertuigen mogen de supporters gebruiken?

    Per supportersteam laten we slechts 1 voertuig tezelfdertijd toe op het parcours. Ieder team krijgt bij de registratie één parkeerkaart, die recht geeft op toegang tot de checkpoints.
    Voertuigen met afmetingen groter dan 2 x 5,5 m, worden niet toegelaten op de parkings van de CP’s, enkele op de militaire luchthaven. 

  • Kunnen vrienden en familie komen supporteren aan de checkpoints?

    Ja, maar houd er rekening mee dat er aan de checkpoints slechts parkeerplaats is voor één wagen.  

Voor het evenement

  • Wat als iemand uit je team wegvalt tijdens de voorbereidingen?

    Dit is niet uit te sluiten (blessures, familiale omstandigheden, enz). Het is best dat je daar op voorhand reeds over nadenkt. Misschien wil iemand van het supportersteam wel meetrainen om een uitgevallen teamlid te vervangen. Dit jaar is dit nog pertinenter vanwege een risico op besmetting met het coronavirus. 

    Je kan ook altijd een berichtje plaatsen op onze "Lonely Boots”-pagina. Dat zijn stappers die zich aanmelden om deel te nemen maar (nog) geen medestappers hebben gevonden. 

     

  • Moeten teams zelf voor eten en drinken zorgen?

    Op de controlepunten voorziet de organisatie water, warme dranken, een snack of een stuk fruit.
    Het middagmaal moet voorzien worden door jullie supporters.
    Op 4CP CRIE (65 km), krijg je een lekkere pasta aangeboden. Er wordt ook een warme soep aangeboden - de plaats waar de soep opgediend wordt is nog te bepalen.
    Als de coronamaatregelen het toelaten, zou dit aanbod kunnen uitgebreid worden. Wat waar wordt aangeboden zie je op de kaart (roadmap) die je in de zomer wordt toegestuurd. We raden ten stelligste aan dat de supporters deze voeding aanvullen volgens de behoeften van hun team. 

     

  • Welke kledij draag ik best om te wandelen?

    Je kledij is best licht, winddicht, ademend en moet voldoende bewegingsvrijheid toelaten. Lees meer in de rubriek "Sportieve en praktische voorbereiding"

  • Kies ik sportschoenen of wandelschoenen?

    Dat is een persoonlijke voorkeur. Ontdek tijdens het trainen wat je verkiest. Stap tijdens het evenement zeker nooit met nieuwe schoenen! De juiste stapschoen

  • Hoe kom ik naar Oxfam Trailwalker?

    Met de auto 

    rue du monastère
    6870 Saint-Hubert
    Opgelet : niet te verwarren met het civiele vliegveld dat ernaast ligt !

    Met de trein

    Neem de trein naar Libramont-Chevigny (1 trein per uur uit Brussel).
    Oxfam organiseert een shuttledienst die je van het station naar de militaire luchtbasis brengt.
    Het uurrooster volgt nog.

Fondsenwerving

  • Moet elk team 1.750€ inzamelen?

    Ja, elk team moet minstens 1.750 euro inzamelen. Dit is een absolute voorwaarde om te mogen starten. Wij vragen dat het bedrag zichtbaar is op je teller (op je teampagina) de donderdag vóór het Oxfam Trailwalkerweekend.

    Heb je vragen of twijfels omtrent de fondsenwerving, dan helpt het Oxfam Trailwalker-secretariaat je graag op weg (markus.neumann@oxfam.org). Op onze website vind je ook heel wat tips om geld in te zamelen. Veel plezier!

  • Waar gaat de opbrengst van Oxfam Trailwalker heen?

    De opbrengst van Oxfam Trailwalker wordt aangewend om projecten en activiteiten van Oxfam te financieren.
    Hier vindt je de 9 beste projecten die Oxfam 2019 steunde.

  • Wanneer heb ik recht op een fiscaal attest?

    Voor een gift vanaf 40 euro per kalenderjaar wordt je automatisch een fiscaal attest opgestuurd in de maand maart van het volgende jaar. Met een fiscaal attest krijg je een belastingvermindering van 45% van je gift via je belastingaangifte. Fiscale attesten worden verstuurd naar personen die een rechtstreekse gift hebben gedaan op de rekening van Oxfam-Solidariteit, bijvoorbeeld via je teampagina. Het resultaat van collectieve acties of stortingen de rekening van een derde komen niet in aanmerking. 

  • Een vriend heeft ons gesteund maar ziet zijn gift niet verschijnen op de teller

    Online schenkingen (via de schenkknop op uw teampagina) verschijnen onmiddellijk op de teller. Schenkingen die niet via je teampagina verlopen, worden manueel op je teller geplaatst en hiervoor moet je een aantal werkdagen rekenen.
    Wanneer een schenker een verkeerde of geen communicatie (6109 TEAM je team nummer = enige juiste communicatie) heeft gebruikt, kan je ons contacteren via fundraising@oxfamsol.be (met naam, rekeningnummer, datum en bedrag van de schenking kunnen wij je verloren gift opzoeken en toekennen).

  • Wat help ik financieren met mijn gift van 16, 50, 65, 190 en... 1.750 euro?

    Hier vind je enkele projecten die Oxfam met de geschonken bedragen  financierde.

Trainen

  • Zullen we genoeg tijd vinden om te trainen?

    Absoluut! Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het is belangrijk om een trainingsprogramma samen te stellen met rustpauzes tussen lange afstanden. Het gaat er ook om van de training een leuk moment te maken. Een training in de Ardenne kan uitgroeien tot een heuse familie-uitstap, een wandeling kan afgesloten worden met een gezellige barbecue, een lange wandeling kan onderbroken worden door een picknick... Een nachtelijke wandeling - ook dit moet je oefenen! - is misschien niet evident, maar velen hebben het reeds gedaan, dus waarom zou je daar niet in slagen? We bieden je enkele trainingsprogramma's aan

  • Hoe werkt de trainingsmodule op onze teampagina?

    De trainingsmodule is gebaseerd op het trainingsschema van uw keuze (100 dagen of 200 dagen). Onze module berekent de gemiddeld getrainde afstand per teamlid.

  • Hoelang moeten wij trainen?

    Elke persoon is verschillend, maar onze beide trainingsprogamma’s van 100 en 200 dagen zijn een goede basis. 

Tijdens het evenement

  • Hoe laat begint Oxfam Trailwalker?

    Het eerste startschot van Oxfam Trailwalker wordt gegeven zaterdag om 7 uur; de tweede start is om 8 uur. Iedereen komt zondag aan voor 13  uur (start A) of 14 uur (start B). Oxfam Trailwalker 25 start zondagmorgen om 7 uur. De stappers moeten de eindmeet bereiken tegen voor 14 uur. 

     

  • Moet een team samen blijven tijdens de wandeling?

    Ja! Oxfam Trailwalker is een teamuitdaging. Elk team bestaat uit 4 stappers die samen 100 km afleggen. Voor Oxfam Trailwalker 25 tellen de teams tussen 2 en 8 stappers. Een team wordt (samen) gescand bij aankomst en (individueel) bij het verlaten van het controlepunt. De vrijwilligers scannen elke deelnemer individueel en zien er op toe dat teams samen blijven. Teams die de geolocatie-applicatie Owntracks gebruiken, moeten zich niet laten controleren bij aankomst op de CP’s. 

  • Kunnen we slapen tijdens het evenement?

    Dat is niet verboden, maar spijtig genoeg zullen de Covidmaatregelen ons niet toelaten om een slaapruimte en veldbedden op te zetten. Je zou een alternatief kunnen verzinnen met je supporters in de parkeerzone van het CP. 

    Sommige teams besluiten om een beetje te slapen, andere verkiezen door te stappen. Maar let op : vergeet het sluitingsuur van het CP niet en denk eraan dat je binnen de 30 uur aan de aankomst moet zijn.  

     

  • Wat als 1 of meer teamgenoten moeten opgeven tijdens het evenement?

    Mensen die om een of andere reden willen/moeten opgeven moeten zich uitschrijven in een controlepunt. Andere teamleden kunnen dan verder wandelen. Teams van 2 personen moeten zich aansluiten bij een ander team om veiligheidsredenen. Hetzelfde geldt voor stappers die nog als enige overblijven van hun team. Het deelnamereglement schrijft voor om minstens met 3 stappers samen te blijven.

  • Mag ik mijn hond meenemen op het parcours?

    Nee. Omwille van veiligheid en hygiëne, zijn honden verboden op het hele parcours en de CP’s tijdens de volledige duur van het evenement. 

  • Hoe ziet het terrein eruit?

    De ondergrond van beide marsen (100 en 25 km) is zeer gevarieerd: asfalt, verharde paden (soms met stenen), bospaden soms met wortels of slijk. 

  • Hoe laat is de registratie, en hoe laat moet ik er zijn?

    De registraties zijn voorzien op vrijdagavond van 17 tot 22 uur en zaterdagochtend tussen 5.30 uur en 7.30 uur.
    De registratie voor Oxfam Trailwalker 25 is mogelijk op zaterdag tussen 17 en 22 uur en zondagmorgen van 5.30 uur tot 6. 30 uur.
    Opgelet, je team moet bij de registratie voltallig aanwezig zijn. 

     

  • Waar slapen tijdens Oxfam Trailwalker 2021?

    Op de vooravond van de tocht kan iedereen (stappers, supporters en vrijwilligers) terecht op de gratis Oxfam Trailwalker-camping in Saint-Hubert.
    (op de militaire luchtbasis van Saint-Hubert: rue du monastère, 6870 Saint-Hubert, GPS-coördinaten : 50°02′03″N, 5°26′22″E)
    Voor andere opties verwijzen we je graag door naar de toeristische dienst van Saint-Hubert.

  • Hoe ziet het terrein eruit?

    De ondergrond van beide marsen (100 en 25 km) is zeer gevarieerd: asfalt, verharde paden (soms met stenen), bospaden soms met wortels of slijk.