Voedingsadvies

Op een deel van de klassieke Oxfam Trailwalker-parcours van 100km is, bieden we een wandeling aan van 25 km. In groepen van 2 tot 8 personen, hebben de deelnemers 8 uur de tijd om deze 25 km af te leggen. Wij voorzien vooraf een trainingsschema van 7 dagen, uitgewerkt met nutritionist Philippe Brodahl. De start van deze nieuwe uitdaging zal plaatsvinden op de militaire luchtbasis van Saint-Hubert op zaterdag 31 augustus 2019 om 10u, één uur na het vertrek van Oxfam Trailwalker. Het zal geen zware tocht, maar eerder een simpele “detox”-wandeling zijn.  Daarom lopen de deelnemers geen enkel risico wanneer ze zich inschrijven voor deze uitdaging.

Advies :

  • Vanaf 7 dagen voor de wandeling : wij raden aan om geen alcohol, koffie of thee te drinken. U kunt deze vervangen door kruidenthee, fruitsap (zonder toegevoegde suikers) en/of groenten. We raden eveneens aan om geen brood te eten en suiker, koekjes, chocolade en melk te vermijden. In plaats hiervan zou u rijstkoeken of koeken met spelt kunnen eten en amandelmelk kunnen drinken. Vervang dus uw boterham met confituur en uw koffie met muesli met plantaardige melk (rijstmelk, amandelmelk of kokosmelk), met fruitsap en/of kruidenthee. Eet meer fruit en groenten, liefst van het seizoen, lokaal en als het kan, fairtrade.
  • 1 dag vooraf : Eet licht, vooral ’s avonds. Vermijd melk en dierlijke eiwitten.
  • De ochtend van de wandeling : eet een kom muesli met droog fruit, vers fruit en een glas fruitsap.
  • Tijdens de wandeling (en training) : drink water met een beetje ongefilterd appelsap en wat zout.
  • Na aankomst : voorzien wij een lichte, vegetarische maaltijd, zoals een salade van linzen of bulgur.

Gedurende de hele voorbereiding tot na de wandeling, is het aangeraden om geen alcohol te drinken.